Overig

Ik heb een vraag maar hij staat er niet bij.

Geen probleem! Je kan ons altijd een mailtje sturen door te mailen naar info@multacasting.nl of door te bellen/een WhatsApp te sturen naar +31 6 14 77 03 72.

Werkwijze

Je hebt je ingeschreven bij MULTA casting, wat leuk! Wat gebeurt er nu?

Op onze website vind je diverse opdrachten. Wanneer je op de opdracht klikt kom je terecht op een pagina met meer informatie over de opdracht. Je kan jezelf via een formulier opgeven voor opdrachten. Dat kan je doen door het aanmeldformulier onder de betreffende opdracht in te vullen.

Let op! Wanneer je het aanmeldformulier invult dien je alle velden in te vullen. Indien het antwoordformulier een foutmelding geeft is het belangrijk dat je ook jouw foto's opnieuw upload!

Wanneer je het formulier ingevuld en verzonden hebt, krijg je hier per e-mail een bevestiging van (check altijd even je spambox wanneer je deze niet direct ontvangt!). Vervolgens gaan wij aan de slag met jouw aanmelding.

Houd bij het aanmelden rekening met de onderstaande punten, lees deze goed door:

  • Meld je alleen aan voor een opdracht indien je de gehele draaidag beschikbaar bent. De vermelde tijden zijn ALTIJD onder voorbehoud, houd hier dus rekening mee!
  • Ben je onverhoopt niet meer beschikbaar nadat je jezelf hebt aangemeld, of ben je in de tussentijd voor een andere opdracht geboekt? Neem dan direct even contact met ons op om je aanmelding in te trekken.
  • Je krijgt ALTIJD bericht van ons, ook als je niet geselecteerd bent. Houd daarom altijd de datum waarvoor jij jezelf hebt aangemeld vrij totdat je een bericht van ons hebt ontvangen.
  • Indien je geboekt bent rekenen wij (en de productie) op jouw aanwezigheid! Bij late afzeggingen of in het geval van een ‘no show’ (niet komen opdagen) maken wij hier een aantekening van. Indien dit vaker voorkomt kunnen wij je helaas niet meer boeken.  
  • Je hoeft jezelf maar één keer aan te melden voor een project. Jouw aanmelding komt automatisch tussen de andere aanmeldingen te staan.

Wij contacten je natuurlijk ook persoonlijk voor gerichte oproepen en uiteraard kan je ook wel eens een telefoontje of appje verwachten.

Hoe werkt een castingprocedure bij MULTA Casting?

Nadat jij jezelf hebt opgegeven voor een opdracht, kom je automatisch tussen alle aanmeldingen te staan. Soms ontvangen wij ontzettend veel reacties op een opdracht en zijn wij genoodzaakt een voorselectie te maken. Vervolgens stellen wij de aanmeldingen voor aan de opdrachtgever, waarna de opdrachtgever de meest geschikte personen selecteert. Zodra de selectie bij ons bekend is, krijg je van ons bericht of je bent geselecteerd.

Als je geselecteerd bent, ontvang je van ons een boekingsbevestiging per e-mail, lees deze altijd goed door. Wanneer je de boekingsbevestiging hebt ontvangen sta je bij ons geboekt. Het is belangrijk dat je de datum goed in je agenda zet en deze natuurlijk vrijhoudt!

*Let op! Je ontvangt altijd een bericht van ons. Ook als je niet bent geselecteerd.

Wat houdt een briefing in en wanneer ontvang ik deze?

Uiterlijk één dag van tevoren ontvang je van ons altijd een briefing. Hierin staan de algemene gegevens zoals de locatie en de tijden. Ook vind je hier bijvoorbeeld meer informatie over parkeergelegenheid, de kleding en andere zaken die voor jou belangrijk zijn. Lees de briefing altijd goed door voordat je aan de slag gaat. Wij vragen je altijd een (digitale) bevestiging te sturen naar ons, zodat wij zeker weten dat jij alles goed hebt ontvangen en wij op je kunnen rekenen. Zodra wij de briefing hebben verstuurd krijg je hier ook altijd een bericht over via Whatsapp. Bij geen reactie nemen wij altijd telefonisch contact met je op om te bevestigen. Je kan je briefing/boeking ook altijd bevestigen via je MY MULTA omgeving. 

Waarom moet ik de hele dag/dag deel beschikbaar zijn?

Producties maken de dagplanning vaak strak van tevoren, zij hebben rekening te houden met de beschikbaarheden crew, het voorspelde weerbericht en de scènes. Om deze redenen ontvangen wij één dag van tevoren pas de exacte tijden. In onze oproepen geven wij duidelijk aan dat je de hele dag beschikbaar moet zijn, mits anders staat aangegeven. In de briefing geven wij aan hoe lang het ongeveer gaat duren maar omdat opnametijden moeilijk te voorspellen zijn vragen wij altijd om rekening te houden met een eventuele uitloop. Wij doen ons uiterste best om dit van tevoren zo duidelijk mogelijk te communiceren.

Ik heb me al meerdere keren aangemeld, maar ben (nog) niet geselecteerd

Natuurlijk hopen wij dat jij zo snel mogelijk via ons aan de slag kunt bij een leuke opdracht!
Bij sommige opdrachten ligt het aantal aanmeldingen echter hoger dan bij andere opdrachten. Iedereen maakt uiteindelijk evenveel kans om te worden geselecteerd, mits je uiteraard in het profiel past. Vaak maakt de productie of regisseur een keuze en hebben wij hier geen invloed op.

Wees niet getreurd als je niet wordt geselecteerd, wij krijgen namelijk heel veel verschillende aanvragen binnen dus er komt zeker weten een geschikte opdracht voor jou!


Inschrijven

Ik wil mij graag bij MULTA Casting inschrijven! Hoe doe ik dit?

Wat ontzettend leuk dat jij je wilt gaan inschrijven bij MULTA Casting!

De inschrijving gaat heel gemakkelijk via de knop ‘inschrijven’ die je in de menubalk ziet staan. Op deze pagina vind je ons inschrijfformulier.

Is inschrijven gratis bij MULTA Casting?

Bij ons schrijf jij jezelf volledig gratis en vrijblijvend in. Je mag ook gerust ingeschreven staan bij andere castingbureaus. Je hoeft dus niet exclusief bij MULTA ingeschreven te staan om op opdrachten te kunnen reageren.

Wat heb ik allemaal nodig om mij in te schrijven bij MULTA Casting?

Allereerst hebben wij jouw NAW- en persoonlijke gegevens nodig. Vul dit correct in zodat wij jou altijd kunnen bereiken. Wij vragen je ook om jouw persoonlijke uiterlijke kenmerken en maten in te vullen. Waarom doen wij dit? Sommige opdrachtgevers vragen om types met hele specifieke uiterlijke kenmerken. Daarnaast wordt er voor sommige tv- of filmproducties kleding verzorgd. Het is dus ook belangrijk dat je deze gegevens correct invult.

Wat doen jullie met mijn persoonlijke gegevens en zijn deze veilig bij MULTA Casting?

Al jouw persoonlijke gegevens worden opgeslagen in onze database. Wij maken gebruik van verschillende administratieve, fysieke en technische beveiligingen voor het waarborgen van de veiligheid, vertrouwelijkheid en integriteit van jouw persoonlijke gegevens. Uit privacyoverwegingen kunnen de opdrachtgevers jouw privé-gegevens (zoals adres, telefoonnummer en e-mailadres) niet zien. Tevens beschikt MULTA Casting over een SSL-certificaat. Jouw gegevens zijn dus veilig bij ons.

MULTA Casting handelt in overeenkomst met de AVG-richtlijnen. Ons gehele privacy statement kun je onderaan deze pagina vinden.

Wat gebeurt er nadat ik mij heb ingeschreven bij MULTA Casting?

De opdrachten van MULTA Casting ontvang je via de e-mail nadat jij je hebt ingeschreven. Ook kan je de opdrachten terugvinden in jouw persoonlijke MY MULTA omgeving. Wij mailen je persoonlijk voor gerichte oproepen en kunnen je meenemen in de wekelijkse mails. In deze wekelijkse opdrachten-mail staan alle opdrachten waar wij de komende tijd onze talenten voor nodig hebben. Ook via sociale media (Facebook en Instagram) posten wij regelmatig oproepen. Onder het kopje ‘werkwijze’ lees je meer over onze gang van zaken. Uiteraard kan je ook wel eens een telefoontje of appje verwachten.

Mocht je jezelf hebben aangemeld voor een specifieke opdracht zonder officiële inschrijving in onze database, dan word je niet benadert voor andere opdrachten. WIj zullen dan alleen je gegevens bewaren voor een soortgelijke nieuwe opdracht of voor de afwerking van de betalingen/buy-outs en verlengingen. 

Ik wil mijn kind(eren) aanmelden bij MULTA Casting. Hoe doe ik dit?

Wat leuk dat je jouw kind(eren) wilt aanmelden bij ons. Hiervoor hebben wij MULTA Kids opgericht! Alle kids van 0 t/m 16 jaar kunnen hier terecht voor onze opdrachten in deze leeftijdscategorie. Op deze website kun je jouw kind(eren) gratis bij ons inschrijven!

Ga naar het inschrijfformulier en vul hier zo volledig mogelijk de gegevens van je kind in. Let wel op dat er maar één kind kan worden inschreven per e-mailadres. Heb jij meerdere kinderen? Maak dan gebruik van een eventueel ander e-mailadres binnen het gezin.

Ik wil mij uitschrijven bij MULTA Casting. Hoe doe ik dit?

Door in te loggen, kan je jouw hele account zelf verwijderen. Lukt dit niet? Neem dan even contact met ons op.

Algemene Vragen

Wat is mijn confectiemaat?

Wil je weten welke confectiemaat jij hebt?

In de linker kolom zoek je eerst jouw algemene maat (S/M/L/XL/XXL). Vervolgens kijk je in de desbetreffende kolom (vrouw of man) naar jouw confectiemaat.

Voorbeeld: Heb jij als man normaal gesproken een maat L bovenkleding? Dan zit jouw confectiemaat tussen de 52/54. Hieronder een kort voorbeeldje. Uiteraard speelt lengte ook een rol. Mocht je het lastig vinden kunnen wij je altijd proberen te helpen. Vaak vind je een confectiemaat ook op de label van je kleding. Vooral in een broek of pak.

Wat is mijn jeansmaat?

Je jeansmaat is altijd omschreven als W/L (Waist/Length).
Voor dames ziet dit eruit als: 27/30, 28/30, 27/32, 28/32, etc.
Voor heren ziet dit eruit als: 30/32, 31/32, 30/34, 31/34, etc.

Wil jij weten wat je jeanswaist is? 

Wil jij weten wat je jeanslengte is? Zie hieronder het maattabel voor zowel mannen als vrouwen.

Hoe upload ik mijn video link?

Wij ontvangen graag beeldmateriaal van jouw talent. Je kunt je video uploaden naar een site voor videohosting zoals Youtube en Vimeo. Je kunt ook de link van een video kiezen die al is geüpload. Je hoeft dan alleen de URL te kopiëren.

Wat bedoelen we met CV?

Wij zijn benieuwd naar jouw creatieve (bijvoorbeeld acteer) CV! Wij vragen je om duidelijk je uiterlijke kenmerken (maten, speciale kenmerken etc) te omschrijven. Daarnaast is het belangrijk om je (speel)leeftijd erbij te vermelden. Geef ook je andere kwaliteiten aan (accenten, talen of bijv. special skills). Aan een normaal ‘werk CV’ hebben wij helaas niet zo veel.

Financieel

Hoe word ik uitbetaald?

Binnen 7 dagen na de draaidag ontvang je van ons een nieuwe e-mail met een uitleg over de uitbetaling.

Om de betaling aan jou te kunnen doen kan je een keuze maken tussen onderstaande opties.
1. Een factuur uploaden in de eigen MULTA-omgeving vanuit je bedrijf, gericht aan MULTA Casting, Energieplein 9, 2031 TC Haarlem onder vermelding van de betreffende opdracht, de datum van de opdracht en het PO-nummer: 'MULTA-PO 00'. Vermeldt het volgende onderaan de factuur:

“Met het in deze factuur vermelde optreden ontstaat geen dienstbetrekking, waardoor echter wel de artiestenregeling van art. 5a Wet LB en art. 4 Besluit van 24 december 1986 (sociale verzekeringen) van toepassing zou zijn.  Ik kies er – als artiest - voor om géén gebruik te maken van de artiestenregeling. Dus er wordt voor mij geen loonheffing afgedragen en ik ben niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen.  Hiermee wordt voldaan aan art. 3bis UB LB en art. 4, lid 2 Besluit 24 december 1986. Als gevolg van deze keuze mag de gage bruto aan mij uitbetaald worden door MULTA Casting."

Indien je kiest voor optie 1 en factureert dien je een correct BTW-nummer op de factuur te vermelden. De afgesproken vergoedingen zijn altijd exclusief BTW. Indien je reiskosten bij een opdracht ook vergoed worden dan dient de BTW ook over de reiskosten berekend te worden. Ook dienen de reiskosten overeen te komen met de specificatie die je eerder hebt gestuurd naar reiskosten@multacasting.nl. Facturen dienen in de eigen MULTA-omgeving geüpload te worden, facturen die gestuurd worden per e-mail, WhatsApp of andere communicatiekanalen kunnen niet in behandeling worden genomen.

2. Mocht je niet in het bezit zijn van een KVK-nummer en een BTW-nummer dan kan je de verloning ook laten verlopen via de IB47 regeling. Je bent zelf verantwoordelijk voor het aangeven van de te ontvangen bedragen bij de jaarlijkse belastingaangifte. Voor een juiste en snelle uitbetaling willen we je vragen je betalingsgegevens zoals die bij ons bekend zijn te bevestigen. Je dient je IBAN-nummer en BSN-nummer correct door te geven. Je dient dit door te geven in je eigen MULTA-omgeving. Bevestigingen per mail worden niet opgepakt.

3. De betaling mag je ook laten verlopen via een verloningsservicebedrijf zoals Tentoo of Raakvlak. In dit geval zal je de bedragen en reiskosten door moeten geven zoals overeengekomen. De factuur van het verloningsservicebedrijf dien je ook in de eigen MULTA-omgeving te uploaden.

Voor een juiste en snelle uitbetaling willen we je vragen de betalingsgegevens die bij ons bekend zijn te bevestigen. Zodra onze opdrachtgever de factuur voldaan heeft, wordt de betaling overgemaakt. Doorgaans vinden de betalingen binnen 3 maanden plaats nadat je de betaalgegevens hebt bevestigd.

Indien je nog geen account hebt, dien je deze aan te maken alvorens je de betaalgegevens kan bevestigen. Let op: de boeking van deze opdracht staat genoteerd onder het e-mailadres waar je deze mail op ontvangt, je dient dan ook een account aan te maken met dit e-mailadres.

Hoeveel verdien ik?

Bij MULTA Casting krijg je altijd een vergoeding voor de opdracht die je uitvoert. Soms zijn dit kleine (onkosten) vergoedingen en soms zijn dit grotere bedragen. Alle vergoedingen die zijn voldaan, worden gezien als inkomsten (brutobedragen) en dien je op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor.

Wanneer word ik uitbetaald?

Voor een juiste en snelle uitbetaling willen we je vragen de betalingsgegevens die bij ons bekend zijn te bevestigen. Zodra onze opdrachtgever de factuur voldaan heeft, wordt de betaling overgemaakt. Doorgaans vinden de betalingen binnen 3 maanden plaats nadat je de betaalgegevens hebt bevestigd.

Hoe zit het met de reis- en parkeerkosten die ik maak?

Indien je reis- en parkeerkosten of OV-kosten worden vergoed dien je uiterlijk 48 uur na de ontvangst van deze mail de gemaakte kosten door te geven in jouw MULTA-omgeving. Deze kosten moeten overeenkomen met de kosten die je eerder met specificatie hebt gemaild naar reiskosten@multacasting.nl Let op: reiskosten die via WhatsApp worden gestuurd, worden niet geaccepteerd. Indien jij factureert dan dien je de toegestane reiskosten ook op de factuur te noteren en BTW over de reiskosten te berekenen. Alle bedragen op de factuur dienen hetzelfde BTW tarief te hebben.


Let op: soms zijn de vergoedingen incl. reiskosten

Wat is een buy-out?

Een buy-out is een vergoeding voor een publicatie van het herkenbare gezicht van het talent. Een buy-out wordt alleen uitgekeerd als het gedraaide of gefotografeerde beeld daadwerkelijk wordt uitgezonden. De buy-out vervalt als je uit het uiteindelijke product wordt geknipt.

Indien je exclusief geboekt bent voor een merk dien je in de tijd dat de buy-out periode loopt geen werkzaamheden te verrichten voor concurrerende merken.

De buy-out/afkoop zal alleen worden betaald als jouw portret duidelijk zichtbaar is in de campagne, waardoor je mogelijk beperkt wordt in het aannemen van commerciële opdrachten voor vergelijkbare producten of diensten. Als je niet herkenbaar bent of je beelden niet worden gebruikt, vervalt de afkoopsom

Wat is een verlenging?

Als de buy-out periode er op zit, heeft de opdrachtgever recht op het verlengen van de buy-out. Dit gaat uiteraard in overleg. Doorgaans geldt de regel dat de reeds afgesproken fee x 110% gaat voor een verlenging. 

Castingtermen en -begrippen

Wat is het verschil tussen een figurant, een special, edelfigurant en acteur?

Een figurant (extra) is op de set aanwezig om de scènes en de set levendig te maken op de achtergrond. 

Een special is een figurant met een bepaald beroep of specifiek uiterlijk. 

Een edelfigurant (sub lead) is een figurant die duidelijk of close-up in beeld is. Je hebt een uitgebreidere rol dan een gewone figuratie rol.  Vaak heeft de edelfigurant één of meerdere zinnen tekst in het script of moet de edelfigurant een speciale handeling verrichten. De vergoeding ligt voor edelfiguratie iets hoger, dit wordt in de oproep duidelijk aangegeven. Een edelfigurant heeft al enige ervaring met acteren dus geef je alleen op als jij hier ervaring mee hebt. Ook krijgt een edelfigurant bij commerciële uitingen ook een buy-out.

Een acteur (lead) is een echte rol, vaak met tekst of veel ervaring. Deze persoon heeft vaak een acteeropleiding afgerond en is een professional. Ook krijgt een acteur bij commerciële uitingen ook een buy-out. 

Wat is een quitclaim, PV en een contract?

Een quitclaim is een overeenkomst tussen de producent en het talent. Door het ondertekenen van de quitclaim geeft het talent toestemming aan de producent voor de gemaakte opname en kan het talent geen aanspraak maken op het portretrecht. Je geeft dus toestemming om ‘uitgezonden’ te worden. 

Een PV is een principe verklaring. Deze wordt vaak gevraagd te tekenen als je in optie staat voor een commerciële opdracht. De opdrachtgever kan hierdoor nagaan of je definitief in aanmerking komt voor de klus, akkoord bent met de afspraken en beschikbaar bent. Ook verklaar je door het tekenen van een PV dat je momenteel geen andere opdrachten hebt lopen voor vergelijkbare opdrachtgevers.

Een contract is een overeenkomst, deze ontvangt een sub lead of lead vaak voorafgaand aan de opnames. Hier staan alle afspraken nog eens op een rij. 

Wat is een 'callsheet'?

Een callsheet bevat de planning van de draaidag. In de callsheet staan alle tijden, de contactgegevens van de crew, locaties waar gefilmd gaat worden en de eventuele locatie van de holding/basecamp (zie holding/basecamp).

De callsheet wordt altijd verstuurd aan alle leden van de cast en crew. Talenten ontvangen deze sheets niet. MULTA Casting maakt naar aanleiding van de callsheet een briefing voor de figuranten zodat enkel de informatie die voor hen belangrijk is wordt verstrekt. Dit doen wij om verwarring te voorkomen.

Wat wordt er bedoeld met holding of basecamp?

Een holding of basecamp is de locatie waar iedereen verzamelt, de make-up en kleding wordt gedaan en bijvoorbeeld de lunch wordt verzorgd.

Wat wordt er bedoeld met 'de call is om ... uur'

Met call wordt de calltijd bedoeld. Dit is het tijdstip wanneer je op de set aanwezig dient te zijn. Wanneer wij communiceren dat de call bijvoorbeeld om 10.00 uur is, dan bedoelen wij dat je om 10.00 uur aanwezig dient te zijn op de set. Je hoeft dan niet eerder te komen. Later komen is uiteraard niet gewenst.

Wat wordt er bedoeld met 'de wrap is om .. uur'?

Hiermee wordt de wraptijd bedoeld. Dit is het moment waarop het filmen is afgelopen en de draaidag wordt afgesloten. Een wraptijd is altijd een inschatting. De wrap wordt aangekondigd door de opnameleider. 

Je dient altijd aanwezig te zijn tot de wrap wordt aangekondigd, tenzij anders aangegeven door de figurantenbegeleiding of opnameleider. Meld jezelf altijd netjes af en check of het echt akkoord is dat je naar huis gaat.

Figuratie begeleiding/kinderbegeleiding

Meestal word je op de set opgevangen door de productieassistent, assistent opnameleider of productiecoördinator. Op grotere draaidagen is er vaak setbegeleiding aanwezig vanuit MULTA Casting of worden er meerdere begeleiders geregeld vanuit de productie zelf. Hier zijn dan meerdere personen aanwezig die verantwoordelijk zijn voor de begeleiding. De figuratiebegeleider(s) is/zijn je aanspreekpunt op de draaidag zelf. Vragen die je van tevoren hebt kan je vooraf stellen aan MULTA Casting.

Voor kinderen is er vaak een kinderbegeleider aanwezig, deze is in het bezit van een VOG en zal enkel oog hebben voor het kleine talent en zorgen voor een onvergetelijke dag.

Lunch

De lunch is vaak een warme maaltijd of bestaat uit lekkere broodjes. De lunch wordt doorgaans halverwege een draaidag geserveerd.

Begint een draaidag om 18.00 uur 's avonds, kan het heel goed zijn dat de lunch rond 23.00 uur of 00.00 uur is. Op normale draaidagen die overdag zijn is de lunch vaak rond het tijdstip dat ‘heel Nederland’ luncht. Houd er rekening mee dat er vaak gekookt wordt voor een grote groep en dat het lastig is om met elk dieet of allergieën rekening te houden voor de kok. Mocht er echt iets belangrijks zijn kunnen wij dit uiteraard alvorens doorgeven. Bij grote trek of veel eisen adviseren wij je om zelf ook lunch mee te nemen.

Wat is een agency fee? En wat houdt bemiddelings fee in?

Agency fee: Een agency fee is een vergoeding die een castingbureau of agentschap ontvangt voor het leveren van diensten aan een klant. Deze vergoeding kan betrekking hebben op verschillende soorten diensten, zoals marketing, reclame, PR, talentmanagement, of andere professionele diensten. De agency fee dekt meestal de kosten van het werk dat door het castingbureau wordt verricht, inclusief planning, creatie, uitvoering, en soms ook administratiekosten.

De agency fee die gegeven wordt bij MULTA Casting is mits anders aangegeven altijd voor MULTA Casting. MULTA Casting rekent een kleine opstart fee naar een opdrachtgever maar is verder volledig afhankelijk van de commissie die zij doorberekent naar de klant (20%). Als er niemand wordt geboekt, ontvangen wij ook geen agency fee.

Bemiddelings fee: Een bemiddelings fee is een percentage dat MULTA Casting (20%)doorberekent naar het talent. MULTA Casting houdt dit bedrag in van het talent voor het regelen, boeken, coördineren en financieel afhandelen van de opdracht.

De bedragen die MULTA Casting communiceert zijn altijd de bruto bedragen die een talent ontvangt. Op een PV of contract kan het echter zijn dat de bedragen die je ziet hoger zijn dan dat wij vooraf gecommuniceerd hebben. 

Het kan dan ook zijn dat je een overeenkomst/quitclaim of contract ontvangt ter ondertekening. Hier kunnen hogere bedragen in vermeld staan dan je vooraf met ons hebt afgesproken. In deze overeenkomst staan dan de bedragen waar de agency fee, casting fee en/of bemiddelingskosten nog worden ingehouden. De afgesproken bedragen met MULTA zijn leidend. De afgesproken bedragen zijn inclusief een eventuele management fee of kosten voor een agentschap, deze kosten zijn voor eigen rekening.


Wat is een dag fee?

Een dag fee, ook wel dagtarief genoemd, is een vaste vergoeding die een talent ontvangt voor een dag werk. Soms ontvang je een halve dag fee.

Om uw beter van dienst te zijn maakt deze site gebruik van cookies. Meer informatie.